vrijdag 12 februari 2010

Dick Bos (Alfred Mazure)

Heb vandaag een exemplaar, weliswaar een heruitgave van Dick Bos op de kop getikt. De ouderen onder u kennen hem wel. De geestelijk vader van Dick Bos was Alfred Mazure. Alfred Leonardus Mazure (8 september 1914 - 16 februari 1974) was striptekenaar, schrijver, kunstschilder, illustrator en filmer. Hij is bekend geworden door het uitgeven van de serie stripboekjes over de particuliere detective Dick Bos die de misdaad op harde maar eerlijke wijze bestrijdt. Tijdens zijn schoolperiode maakt hij al tekeningen en in 1933 wordt zijn eerste strip, “De Chef”, in verschillende talen gepubliceerd.

Zwerftocht

Van 1933 tot 1938 zwerft hij door de Balkan, Turkije en Noord-Afrika, hiervan maakte hij een stripverslag , "Met een driewieler door de Sahara". In 1938 kwam Mazure terug naar Nederland en ging als illustrator en tekenaar werken voor het weekblad “de Prins”, in 1940 lanceert hij dan een strip over detective en jiu-jitsu grootmeester Dick Bos, die overal ter wereld misdaden oplost, uiteraard met succes. Tijdens het oplossen wordt de lezer grotendeels in het ongewisse gelaten over wie de misdaad gepleegd heeft. Pas aan het eind van elk verhaal, na de ontknoping, doet Bos uit de doeken hoe hij precies tot die oplossing is gekomen. Een vriend van Mazure, de destijds beroemd judoka en Jiu-Jitsu beoefenaar Maurice van Nieuwenhuizen stond model voor Dick Bos. De strip werd zeer populair en sommige boekjes bereikten een oplage van over de 100.000 exemplaren.

Ik laat u een stukje zien uit het verhaal "Het geval Kleyn". Let vooral op de spelling. Heerlijk.
Deze strip spreek mij zo aan, omdat ik zelf mijn hele leven bezig ben met (Japanse) vechtsporten, waaronder jiu jitsu, maar ook Aikido, bijna 14 jaar, judo, karate, Taekwondo, Boksen. Ik ga de komende dagen genieten van mijn pas aangeschafte strip: "Dick Bos".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten