vrijdag 5 februari 2010

Ilias Homerus

Ik heb jaren geleden de Illias van Homerus doorgeworsteld opzoek naar Thetis. Het boek de Illias moest worden besteld. De bieb van Den Helder was niet in het bezit ervan. Waarom toch de Illias, er zijn toch leukere verhalen te verzinnen die je zou willen lezen? Zoals ik al zei, ik was op zoek naar Thetis. Waarom opzoek naar deze dame? Ik was toentertijd bezig met het tekenen voor de scheepskrant en dat deed ik wel aardig, mag ik wel zeggen. Dit duurde een aantal jaren, en in de jaren werd ik regelmatig overgeplaatst naar andere kazerne's. Een van mijn plaatsingen was Hr. Ms. Soemba een opleidingsvaartuig voor marineduikers. De commandant vernam dat ik tekende en vroeg mij of ik een wapenschild wilde ontwerpen voor het nieuwe opleidingsvaartuig Hr.Ms. Thetis, omdat Hr.Ms.Soemba uit Dienst zou worden gesteld. Natuurlijk, hartstikke leuk. Natuurlijk wil ik dat. Het gesprek kwam op de Illias en zodoende heb ik dit boek in de bibliotheek van Den Helder besteld. Een tekening gemaakt, moest worden goedgekeurd door de Raad van Heraldiek, want hij moest aan een aantal voorwaarden voldoen. Eerst een voorzichtige tekening gemaakt. De dame had bij nader inzien te grote borsten, dus overnieuw. Kleinere borsten dus. Hmmmmm, ik vind grote juist leuk. Nee, grote borsten waren uit den boze. Kleinere borsten. De dame had eerst donker haar en grote borsten, de twee versie kwam uit op een dame met licht haar en kleinere borsten. Ingestuurd en de Raad van Heraldiek boog zich er over en vergaapte zich aan Thetis's borsten. Goedgekeurd. Het gevolg is dat Hr. Ms. Thetis mijn dame als wapenschild heeft. Kan ik straks tegen mijn kleinkinderen zeggen: "Leuk he?, dat heeft opa nog gemaakt!".
Volgt hier de eerste tekening, de tweede tekening (die het geworden is). De beschikking van het ministerie van defensie en de brief die ik kreeg van de commandant Hr.Ms. Soemba.



2 opmerkingen:

  1. Tja, mannen willen toch maar één ding als het om boobies gaat.
    Het is een mooi wapenschild geworden, daar kun je zeker trots op zijn!

    BeantwoordenVerwijderen