maandag 26 oktober 2009

Cezanne – Picasso – Mondriaan

Goed nieuws voor de kunstliefhebbers onder ons. Cezanne, Picasso en Mondriaan zijn te bewonderen in het Gemeentemuseum in Den Haag, althans hun schilderijen. Ik ben vorig jaar naar een overzichtstentoonstelling geweest van Picasso en Lucian Freud in hetzelfde museum en toen konden de aanwezige schilderijen van Picasso mij niet bekoren, daarentegen waren de schilderijen van Freud een ware openbaring. Toen had ik zoiets van Picasso kan mij in de toekomst gestolen worden. Zijn schilderijen zijn niet interessant voor mij. Nu ben ik afgelopen zomer naar een tentoonstelling geweest in het Musee Granet in Aix en Provence (daar waar ik een huisje wil kopen) van Paul Cezanne en Pablo Picasso en dat was een van de mooiste overzichtstentoonstellingen die ik ooit gezien heb. Fenomenaal!! Jazeker óók de schilderijen van Picasso. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen met het schaamrood op mijn wangen, dat de schilderijen van Picasso mij meer konden bekoren dan die van Paul. U ziet, het kan verkeren. Ik hoop voor u, maar zeker ook voor mijzelf, dat de collectie van Pablo een andere collectie schilderijen is dan die ik vorig jaar gezien heb en als er schilderijen, al is het maar een fractie, van Pablo en Paul uit Aix en Provence aanwezig zijn, dan wordt een bezoek aan het gemeentemuseum in Den Haag een waar feest, dat beloof ik u!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten