dinsdag 14 september 2010

Wie van de Drie

"Ik kom uit Hedel en heb meer haar op mijn zak dan op mijn schedel. Was getekend een man uit Hedel..."

Het televisieprogramma startte op 26 oktober 1963 en werkte met een panel van vier bekende Nederlanders. Aan het begin van elke aflevering presenteerde zich drie personen, die allen beweerden dezelfde persoon te zijn: 'Ik kom uit Hedel ...'. Bedoeling was dat het panel raadde wie de echte persoon in kwestie was. Dat deed het panel door 'slimme' vragen te stellen over het beroep van de kandidaat. De bekendste presentator was Herman Emmink, die de show 11 jaar presenteerde.
Het programma begon met drie schimmen achter een gordijn. Het gordijn werd opgetrokken en de drie personen stelden zich voor, bijvoorbeeld met: "Ik kom uit Hedel..." "Ik kom uit Hedel..." "Ik kom uit Hedel..."

De spelleider herhaalde (bijvoorbeeld): "Ik kom uit Hedel en heb meer haar op mijn zak dan op mijn schedel. Was getekend Een man uit Hedel."

Daarna gingen onder het bekende muziekje de kandidaten van een trap af naar de stoelen tegenover de panelleden.

Elk panellid had een minuut de tijd om vragen te stellen aan de kandidaten.

Vervolgens moesten de panelleden raden welke van de drie de echte treinconducteur was, door een bordje met het cijfer 1, 2 of 3 te tonen. Daarna vroeg de spelleider: "Wil de echte man uit Hedel nu opstaan?"

Er was steeds een beloning van 400 gulden beschikbaar dat door de drie personen verdeeld moest worden. Voor elk panellid dat goed raadde werd er 100 gulden afgetrokken. Het was dus zaak het panel zo veel mogelijk te misleiden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten